free html5 templates

Kameleon op Zevenmijlslaarzen

Interactief muziektheater over hoogbegaafdheid, omdat het meer is dan alleen slim zijn.

Eef begint vol dromen aan het moederschap. Maar al snel komen de twijfels. Waarom werken al die goed bedoelde opvoedtips niet bij haar onrustige baby? Wat doet ze toch verkeerd? Dan wordt haar zoon Koen 4 en mag hij eindelijk naar school. Hij denkt anders, wil snel en beleeft de wereld intens. Hij ontdekt, verwondert, vaart zijn eigen koers. Maar wat als dat niet past binnen zijn omgeving?

En dan is er juf Floor. In groep 3 komt een kind in haar klas dat het erg lastig vindt zich aan de groepsregels te houden. Hoe kan ze hem geven wat hij nodig heeft? Hoe verhoudt ze zich tot alle ouders die ook het beste willen voor hun kind, maar daarbij soms heel andere beelden en verwachtingen hebben dan zij zelf? Dan blijkt dat Floor's dochter Sofie in de brugklas vastloopt en thuis komt te zitten van school. Wat is hier onzichtbaar gebleven?

Kameleon op Zevenmijlslaarzen is een voorstelling gebaseerd op waargebeurde ervaringsverhalen van ouder en leerkracht, gespeeld met humor en poëtische liedjes. De spelers nemen je mee in hoe het is om te leven met een kind dat iets anders van onderwijs vraagt. Wat kan je als professional bieden en wat zijn de behoeften van ouder en kind?

Onze voorstelling 

De voorstelling wordt aangeboden met de mogelijkheid voor randprogrammering. We kunnen geboekt worden als dagstarter op een congres of als onderdeel van een uitgebreider programma. Bijvoorbeeld in combinatie met een lezing, een nagesprek met de spelers, een verwerking in kleinere groepen of een workshop/training waarin de inzichten uit de voorstelling worden vertaald in praktische gespreksvaardigheden. Het gesprek dat gevoerd wordt met het publiek wordt afgestemd op de ervaring en het perspectief van de zaal, en op het doel van de bijeenkomst.

Wat levert de voorstelling op?

Kameleon Op Zevenmijlslaarzen is een interactieve theatervoorstelling waarbij de spelers je uitnodigen om te reageren en mee te denken en praten over wat je ziet. De scènes en liedjes maken de verschillende perspectieven voelbaar en helpen om beeld en focus te geven aan het gesprek. Ieders gedachten en ideeën zijn welkom, of het nu direct betrokkenen, professionals of geïnteresseerden zijn. Zo ontstaat er een uitwisseling van wederzijds begrip en ervaringen, en gaat het gesprek verder dan een theoretische discussie. De verplaatsing in verschillende perspectieven, en alle dilemma’s waar de personages mee worstelen, zorgt voor nieuwe inzichten en bewustwording. Daardoor wordt het duidelijker wat hoogbegaafde kinderen en jongeren nodig hebben om bij dichtbij zichzelf te kunnen blijven.

De voorstelling maakt de overexcitabilities (Dabrowski) en de profielen van de 6 typen hoogbegaafde kinderen (Betts en Neihart) zichtbaar. In een naprogramma zouden deze theorieën verder toegelicht en besproken kunnen worden. Hierbij spelen wij ook graag in bij wat ter plekke leeft bij het publiek.

Ook online zijn er mogelijkheden

Praktisch

Duur voorstelling: 50 minuten

Aantal spelers: 2

Muzikant: 1

Locatie: van aula in een school tot een kleine theaterzaal

Online: we gaan graag met je in gesprek over online mogelijkheden, zoals livestream e.d.  Vanuit een studio kunnen we de voorstelling streamen of op locatie. We zijn zeer flexibel in het meedenken binnen de mogelijkheden die er voor jullie organisatie ligt.    

Workshops: Naast de voorstelling is er een mogelijkheid om een workshop te orgnaiseren. Meer info, KLIK HIER 

Concept en spel: Marion Steeghs & Maaike Ament

Pianist: Bas Bons - www.basbons.nl / Jan-Peter Bast - www.janpeterbast.nl

Regie: Howard van Dodemont- www.howardvandodemont.nl

Illustratie: Ellen Marcellis- volg Ellen op Instagram

Met dank aan:
Opnamemuzikanten: Roy Verbeek en John Minten
Opname: Paul Rongen